محل لوگو

منظور از استخوان دندان چیست؟


در این مقاله سعی کرده ایم تمام آنچه که باید درباره پیوند استخوان دندان بدانید را توضیح دهیم. محتوا به صورت مفصل نوشته شده و به اغلب سوالاتی که در ذهن شما شکل گرفته نیز پاسخ داده شده است. چنانچه بعد از خواندن این مقاله به ویژه در خصوص ارتباط بین این عمل با جراحی کاشت ایمپلنت دندان سوالی داشتید حتما با ما در میان بگذارید تا متخصصان و جراحان ما به سوالات شما در اسرع وقت پاسخ دهند.

قبل از اینکه وارد بحث پیوند استخوان دندان شویم، اجازه دهید توضیحاتی درباره استخوان دندان بدهیم و ببینم که منظور از این استخوان چیست. همانطور که می‌دانید دندان ها، روی استخوان فک قرار گرفته اند. آنها به واسطه ساختارهایی به فک متصل و ثابت می شوند. در واقع هر دندان درون حفره ای کوچکی از استخوان فک قرار دارد. به حفره استخوانی که دندان یا بهتر بگوییم ریشه دندان را در جای خود ثابت نگاه داشته استخوان آلوئولار گفته می شود.

تا زمانی که دندان در داخل فک است، این استخوان بسیار مقاوم بوده و حتی اگر دچار تحلیل شود، به واسطه فرآیندهای استخوان سازی دوباره بازسازی می شود. اما وقتی دندان کشیده شود یا از بین برود، به مرور زمان استخوان نگهدارنده ریشه دندان نیز تحلیل می رود. یعنی آن استخوانی که قبلا دندان را ثابت نگاه میداشت اکنون کم کم تحلیل رفته و کوچکتر می شود.

بیشتر بخوانید :

پیوند استخوان دندان چیست؟

البته استخوان دندان به این زودی ها و به این سادگی ها دچار تحلیل نمی شود. بلکه به مرور زمان و پس از ماه ها یا سال ها این اتفاق رخ می دهد. هرچه توده استخوانی بیشتر تحلیل برود، مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان فک، ناهمواری در قوس فکی، برهم خوردن تقارن صورت و … بیشتر نمود پیدا می کنند. بنابراین برای پیشگیری از این مساله در برخی افراد، پیوند استخوان دندان انجام می دهند تا به تقویت استخوان فک کمک شود.

در واقع پیوند استخوان دندان یا (dental bone graft) روشی است که برای افزایش تراکم استخوانی، در قسمتی از فک که استخوان در آنجا دچار تحلیل شده و یا در جایی که نیاز به حمایت اضافی دارد انجام می شود. استخوان یا پودر استخوانی که قرار است به فک پیوند بخورد ممکن است از جاهای دیگر بدن گرفته شود و با عمل جراحی به استخوان موجود در فک جوش بخورد. همچنین گاهی اوقات، از مواد استخوانی مصنوعی برای اینکار استفاده می شود.

عمل پیوند استخوان دندان چگونه انجام می شود؟

روشها و تکنیک‌های متعددی برای انجام عمل پیوند استخوان دندان وجود دارد اما جراحان معمولا مراحل مشابه و یکسانی برای این عمل طی می کنند. دندانپزشک یا جراح دهان ابتدا برشی را لثه واستخوان فک ایجاد کرده و مواد استخوانی (مثل پودر استخوان یا تکه های استخوانی) را به فک پیوند زده یا متصل می کند.

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، استخوان هایی که برای پیوند زدن استفاده می شوند معمولا از ناحیه لگن، درشت نی یا پشت فک گرفته می شوند. علت استفاده از این استخوان ها این است که حمایت استخوانی در فک را افزایش می دهند و باعث بهبود سریعتر و تشکیل بهتر استخوان جدید می شوند.

انواع پیوندهای بکار رفته برای پشتیبانی از استخوان فک کدامند؟

اتوگرفت (Autografts): یعنی استخوان هایی که از بدن خود انسان گرفته می شود.

آلوگرافت (Allografts): استخوان هایی که از افراد دیگر است.

گزنوگرفت (Xenografts): این ها استخوان های حیوانی هستند.

آلوپلاست (Alloplasts): این پیوندهای استخوانی با مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا سدیم فسفوسیلیکات کلسیم ساخته شده اند.

منبع :دندانپزشکی شبانه روزی تاج

  انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 5

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما